Blog

Lekker slapen, een waardevolle schat

Geplaatst door:

In ons leven brengen we ruim 25 jaar slapend door! Dat is een behoorlijke tijd, dus we kunnen er maar beter van genieten. Tijdens de nacht bouwen we weer energie op, maar hebben we ook de kans om te herstellen. Wanneer we ziek zijn slapen we vaak veel meer, precies om deze reden.

Als je goed slaapt, heb je niet alleen fysiek meer energie, maar je zit ook emotioneel lekkerder in je vel. Je kunt je beter concentreren en je hebt na je werkdag nog energie over om wat te gaan doen.

Af en toe een keer slecht slapen is helemaal niet erg, dat haal je later weer in. Helaas zijn er steeds meer mensen die structureel slecht slapen of zelfs last hebben van slapeloosheid. Nachten wakker liggen, niet in slaap kunnen komen, ’s ochtends wakker worden met het gevoel alsof je een marathon gelopen hebt, etc etc…  Herkenbaar?

Wat is een gezonde nachtrust?

Kom te weten of je goed slaapt aan de hand van de volgende punten; je slaapt gezond als je:

  • Goed inslaapt, binnen 15 minuten
  • Goed doorslaapt, zonder wakker worden tussendoor
  • Rustig slaapt, zonder heftige dromen, draaien, zweten
  • Geen klachten hebt als krampen, pijn, doof gevoel op plekken in je lichaam, rusteloze benen of andere klachten
  • Uitgerust wakker wordt; meestal na 6 tot 9 uur slaap. Het aantal nodige uren verschilt per persoon

Zelf doen!

Als je niet goed slaapt zijn er veel dingen die je zelf kunt doen om deze slaap te verbeteren:

  • Slaap volgens een vast ritme, sta elke dag rond dezelfde tijd op en ga rond dezelfde tijd naar bed. Liever geen middagdutjes.
  • Houd een goede balans tussen rust en activiteit in je dag. Als je van opstaan tot slapengaan actief doorgaat, ben je vaak niet rustig genoeg om te gaan slapen.
  • Zorg voor een donkere, stille slaapkamer die goed geventileerd is, slaap indien mogelijk met het raam (een stukje) open.
  • De ideale slaaptemperatuur ligt lager dan je lichaamstemperatuur, zorg ervoor dat je kamer en je bed niet te warm of te koud is
  • Laat je slaapkamer de ruimte zijn waar rust heerst, liever geen drukke inrichting of elektrische apparatuur als laptop, televisie of telefoon. Denk ook aan elektrische bedden of dekens.  Zet alle apparatuur af, uiterlijk een uur voor je gaat slapen. Deze apparatuur kan door elektriciteit en/of straling prikkels veroorzaken die je slaap, maar ook je herstel  ’s nachts, negatief beïnvloeden.
  • Gebruik het uur voor je gaat slapen om te ontspannen, neem een warme douche, smeer je in met lavendelolie, lees een ontspannend boek of blad waar je niet over hoeft na te denken, knuffel met je dierbaren, etc.
  • Eet niet meer in de twee uur voordat je gaat slapen, ook alcohol of suikerhoudende dranken kun je beter mijden. Drink liever een glas water. Zo kan je spijsvertering ’s nachts tot rust komen, een gevulde maag kan je uit je slaap houden.

Acupunctuur helpt

Mocht je ondanks alle adviezen nog steeds geen goede nachtrust hebben, dan kan acupunctuur je zeker helpen. We onderzoeken je nachtrust en alle aspecten die daaraan gerelateerd zijn. De acupunctuurbehandeling wordt specifiek afgestemd op jouw situatie. Stap voor stap werken we toe naar een betere slaap en pakken we de oorzaken aan.

Dan kun je weer goed bijtanken ’s nachts en zul je merken dat je je ook overdag beter voelt.

 

Heb je nog vragen of wil je graag langskomen in de praktijk, bel dan met 06 – 43 99 83 86 of mail naar info@pinklotus.nl.

Warme groetjes,  Ine

0

Over de auteur:

  Related Posts
  • No related posts found.

You must be logged in to post a comment.